GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

               

    TERUG NAAR INHOUD     

 


GELOOF EN LEVEN  JAARGANG 112 (2008) nr. 4

  - VADERS LIEFDESBRIEF

- GEZONDEN NAAR DE KERK VAN HET OOSTEN (2)

- PORTRET SINT PAULUS

- PAULUS, DE “ALL-ROUNDER” (1)

- ANGST VOOR VREDE, DUS MAAR OORLOG  KerkNet Vlaanderen/InsideTheVatican/Kipa-Apic

- DE SCHATTENJAGER Ben Van Vossel

- GEROEPEN TOT VERKONDIGING  Naar Kerknet 14 juli 2008

- ABONNEMENT VOOR 2009  NIEUW REKENINGNUMMER!!!

- HET UUR VAN DE EUCHARISTIE  naar Père Nicolas Buttet

- EEN ECHTPAAR ZALIG VERKLAARD!  Ouders Theresia van Lisieux Naar Kerknet/Zenith

- OPVOEDING TOT HEILIGHEID  (Benedictus XVI)  

- VAN MISSIONARIS-PILOOT TOT KLUIZENAAR (2) Samenstelling: Ben Van Vossel Op weg naar de Kartuise

- DE GROSKÈS Antoon Van Biesen CSsR

- WERELDJONGERENDAGEN 2008  Hoe het vuur brandend houden ?

- IN DE VREDE VAN DE HEER

- BOEKENMAND

- GEBEDSGROEP  Gebedsgroep Maria-Kefas West  vanaf 2010 in Groot Begijnhof 19

- Roman : “MYSTERY IN GHENT” By Neb Singleberg  7 De vindplaats bedreigd

- Cursussen Iconen schilderen voor beginners (2009)

- RECHTZETTING


   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     


  VADERS LIEFDESBRIEF

 

Mijn kind, je kent Mij misschien niet, maar Ik weet alles over je…Psalm 139:1

Ik weet het wanneer je zit en wanneer je weer opstaat…Psalm 139:2

Alles wat je doet is Mij bekend………Psalm 139:3

Zelfs de haren op je hoofd zijn geteld….Mattheüs 10:29-31

Want je bent gemaakt naar Mijn evenbeeld….Genesis 1:27

In Mij leef je, beweeg je en is je bestaan….Handelingen 17:28

Voordat je verwekt werd, kende Ik je al…Jeremia  1:5

Nog voordat Ik de wereld maakte, koos Ik je al uit….Efeziërs 1:4

Je bent geen vergissing……Psalm 139:15

Elke dag van je leven stond al opgeschreven in Mijn boek Psalm 139:16

Ik bepaalde je geboorte en waar je zou leven….Handelingen 17:26

Je bent prachtig gemaakt…..Psalm 139:14

Ik heb je geweven in de buik van je moeder….Psalm 139:13

Ik verwelkomde je op de dag dat je geboren werd….Psalm 71:6

Mensen die Mij niet kenden hebben geprobeerd Mij te vertegenwoordigen….Johannes 8:41- 44

Ik ben niet ver weg en kwaad, want Ik ben de volmaakte liefde.1. Johannes 4:16

Mijn verlangen is om je te overladen met Mijn liefde…..1. Johannes 3:1

Gewoon omdat Ik je Vader ben en jij mijn kind bent…1 Johannes 3:1

Ik geef je veel meer dan een aardse vader zou kunnen…Mattheüs 7:11

Want Ik ben de perfecte Vader… Mattheüs  5:48

Al het goede dat je ontvangt komt uit Mijn hand…Jacobus  1:17

Ik geef je wat je nodig hebt…Mattheüs  6:31-33

Mijn plan voor jouw toekomst is altijd hoopvol geweest…..Jeremia 29:11

Want Ik hou van je met een eeuwigdurende liefde…Jeremia..31:3

Ik denk ontelbaar veel aan je….Psalm 139: 17-18

En Ik zing een lied van blijdschap over je….Sefanja 3:17

Ik zal niet stoppen met het goede voor je te doen…Jeremia. 32:40

Want je bent Mijn kostbaarste bezit.. Exodus 19:5

Met Mijn hele hart en ziel verlang Ik er naar om je te bevestigen…Jeremia 32:41

En Ik wil je grote en verbazingwekkende dingen laten zien.. Jer 33:3

Als je Mij met je hele hart zoekt, zal je Mij vinden..Deut 4:29

Verheug je in Mij en Ik zal je al de verlangens van je hart geven.. Psalm 37:4

Want Ik heb die verlangens in je gelegd.. Fiippenzen  2:13

Ik kan oneindig veel meer voor je doen dan je ooit kunt beseffen..Efeziërs 3:20

Ik ben degene die je het meest aanmoedigt…2. Thessalonicenzen 2:16-17

En Ik ben ook de Vader die je troost in al je verdriet…2. Korintiërs 1:3-4

Als je terneergeslagen bent, ben Ik dicht bij je…Psalm 34:19

 Zoals een herder een lam draagt, zo heb Ik je dicht bij Mijn hart gedragen. Jesaja. 40:11

Op een dag zal Ik elke traan van je ogen afwissen.. Openbaring 21:3-4

En Ik zal alle pijn die je op deze wereld hebt geleden, wegnemen….Openbaring 21:3-4

Ik ben je Vader en Ik hou net zoveel van jou als van Mijn Zoon Jezus…Johannes 17:23

Want in Jezus heb Ik Mijn liefde voor jou laten zien…..Johannes 17:26

Hij is het exacte evenbeeld van Mij…..Hebreeën 1:3

Hij kwam om je te laten zien dat Ik aan jouw kant, en niet tegenover je sta…Romeinen 8:11

En je te vertellen dat Ik niet meer naar je zonden kijk…2. Kor.s 5:18-19

Jezus stierf zodat wij weer bij elkaar kunnen komen….2 Kor 5.18-19

Zijn dood was de ultieme uiting van Mijn liefde voor jou…1. Joh. 4:10

Ik gaf alles op waar Ik van hield, zodat Ik misschien jouw liefde zou winnen….Rom.  8: 31-32

Als je Jezus verwelkomt, ontvang je Mij ook….1. Johannes 2:23

En niets zal je ooit nog scheiden van Mijn liefde….Romeinen 8:38-39

Kom thuis en Ik geef het grootste feest dat je ooit beleefd hebt  Luc. 15:7

Ik ben altijd Vader geweest en Ik zal altijd Vader blijven….Ef 3: 14-15

Mijn vraag is: Wil je Mijn kind zijn? ….Johannes  1:12-13

Ik wacht op je….Lucas 15:11-32

Je Vader

God


    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     


PAULUS, DE “ALL-ROUNDER” (1)

 

Het Paulusjaar: een jubileum

 

Zoals u wellicht weet gaat de traditie van ‘Jubileumjaar’ terug op een voorschrift uit de Bijbel (vooral het boek Leviticus) waar een tijd van gerechtigheid en viering werd voorgeschreven elke 50 jaar (namelijk het jaar volgend op 7 maal 7 jaar). In het jaar 1299 deed een soortgelijk gebruik ook zijn intrede binnen de katholieke kerk. Oorlogen en allerlei epidemieën betekenden een echte beproeving voor de bevolking van de toen nog hoofdzakelijk katholieke Europese landen. Veel mensen trokken als laatste toevluchtsoord naar Rome, naar de graven van de twee voornaamste apostelen, Petrus en Paulus, en ook om de zegen van de Paus, hun geestelijke vader, te ontvangen. Toen paus Bonifatius de reden van die grote toevloed van pelgrims vernam, kwam hij onder de indruk van hun groot geloof en kondigde hij een “jaar van vergeving van alle zonden” af. Dat werd het eerste christelijke Jubileumjaar. De paus wou dat om de honderd jaar, maar later werd dat om de vijftig en nog later bepaalde paus Johannes-Paulus II dat het om de 25 jaar zou plaatsvinden. Maar er waren ook nog uitzonderlijke jubileumjaren (zoals o.m. door paus Leo X in 1518 om de Polen te steunen tegen de Turkse dreiging, en ook later zoals in 1886 en 1933). En nu heeft paus Benedictus dus een Paulusjaar afgekondigd dat loopt van juni 2008 tot juni 2009; we zijn er dus al volop aan bezig.

Wat vieren we?

Waarschijnlijk komt het idee van dit Paulusjaar van de aartspriester van de basiliek van St.-Paulus-buiten-de-muren, Andrea kardinaal Cordero Lanza di Montezemolo (een naam als een klok in Italië). Hij stelde aan paus Benedictus voor een Jubileumjaar te houden voor Sint Paulus om de  tweeduizendjarige verjaardag te vieren van zijn geboorte. Blijkbaar was Paus Benedictus daar onmiddellijk voor te vinden. De figuur en de geschriften van Paulus mochten wel eens opnieuw in de verf gezet worden en bovendien is Paulus een figuur die door veel christelijke kerken en denominaties zeer gewaardeerd wordt. Zo kan dit Jubileumjaar ook nog een oecumenische  dimensie krijgen.

 

Paulus, de missionaris

 

Paulus is de patroon van het eiland Malta, een van de meest uitgesproken katholieke landen van Europa (al heeft het ook reeds een en ander moeten doorslikken om door het allerminst geschiedenis-minnend leidersteam van de Europese commissie als lid aanvaard te worden). In Malta is Paulus eens aangespoeld op een van zijn missiereizen. De stoomboot was toen nog niet uitgevonden, laat staan de moderne reuzedieselschepen, luxueuze cruiseschepen of straalvliegtuigen. Nee, in die tijd was het te voet, op de ezel of met een licht zeilscheepje, soms een zwaar zeilschip dat vaak ook nog door galeislaven geroeid werd op windstille dagen. Onze missionarissen hebben overigens ook in latere tijden vaak heel wat meegemaakt, tot op onze dagen als je in oorlogsgebied bent. Maar Paulus kan ook zijn klein getuigenis inbrengen. Hij lijkt wat te bluffen, maar hij moest zich verdedigen omdat men hem gekleineerd had bij zijn christenen en dan zou ook zijn verkondiging opzij gelegd worden. Daarom dit getuigenis:

“Zijn zij dienaren van Christus? Het lijkt waanzin, ik nog meer! Ik heb harder gezwoegd, ik heb langer gevangen gezeten, ik had veel meer slagen te verduren en doodsgevaren zonder tal. Vijfmaal kreeg ik van de Joden de veertig-min-een.  Driemaal ben ik met stokken geslagen, eenmaal gestenigd. Driemaal heb ik schipbreuk geleden, eens een heel etmaal doorgebracht in volle zee. Altijd op reis, gevaren van rivieren en gevaren van rovers, gevaren van de kant van mijn eigen volk en van de heidenen, gevaren in steden en in de woestijn, gevaren op zee, gevaren te midden van valse broeders, met zwoegen en tobben, veel slapeloze nachten, honger en dorst, vaak zonder eten, in koude en naaktheid. En afgezien van al het overige: dag in dag uit drukt mij de zorg voor al de gemeenten. Niemand is zwak of ik ben het ook. Niemand komt ten val of het grijpt me in de ziel.  Als er toch geroemd moet worden, zal ik roemen op mijn zwakheid. God, de Vader van onze Heer Jezus gezegend is Hij in eeuwigheid! weet dat ik niet lieg.  Toen ik in Damascus was, liet de stadhouder van koning Aretas de stad bewaken om mij te vangen; en om aan zijn greep te ontsnappen moest ik in een mand worden neergelaten door een venster in de stadsmuur  (2Kor.11,23-33)”…

 

De consequente evangelisator

 

Voor Paulus is er maar één evangelie, één Blij Nieuws. Dat Blijde Nieuws is dat in Jezus God ons met Zich verzoend heeft. Er is maar één Middelaar tussen God en de mensen. Er is maar één Heer.

Toen Paulus op weg naar Damascus Jezus ontmoette, heeft hij de klap van zijn leven gekregen. Hij was een radicaal man, een radicaal gelovige die God meende te dienen door radicale wetsbeleving en door iedereen te vervolgen die aan het Joodse geloof afbreuk deed… Maar hij had christenen ontmoet die blijk gaven van een diepe en persoonlijke relatie met Jezus, die zij de Messias noemden. En dan heeft hij op zekere dag Jezus leren kennen. En hij heeft gezien hoe blind hijzelf was. Want niet door eigen kracht, niet door eigen inspanningen wordt een mens gered maar… door Gods genade die zich in Jezus heeft doen kennen. Jezus, Hij alleen heeft ons weer naar het hart van God kunnen toehalen. Als we bij Hem aansluiten, Hem aanvaarden als onze Heer, zal God ons weer kunnen aanvaarden als zijn kinderen en zal Gods Geest ons bijstaan om te leven als kinderen Gods…

Hoe prachtig! Hoe logisch! Maar ... ga dat eens vertellen aan je Joodse geloofsgenoten die meenden dat je door besnijdenis en door het getrouw naleven van al de Mozaïsche voorschriften (en toegevoegde voorschriftjes) gered wordt…

En daarom krijgt hij spoedig te maken met zijn Joodse geloofsgenoten, ook met Joodse christenen die toch de Torah-beleving belangrijker vonden dan het geloof in Jezus en die bovendien vonden dat de nieuwe christenen (niet-Joden) ook maar eerst Jood moesten worden, d.w.z. heel de Joodse (Mozaïsche) Wet moesten gaan onderhouden.

 

Ah nee, zegt Paulus!

Natuurlijk kon hij dit niet aanvaarden. Hij schrijft dan ook:

“Voor zover ik nu leef in het vlees, leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf heeft overgeleverd voor mij. Ik doe de genade van God niet teniet: als de wet ons kon rechtvaardigen, dan was Christus voor niets gestorven. O domme Galaten, wie heeft jullie behekst? Jezus Christus was u toch openlijk en duidelijk verkondigd als gekruisigd! Dit wil ik alleen maar van u horen: hebt ge de Geest ontvangen door de wet te volbrengen of door gelovig te luisteren?” (Gal. 2,20-3,2).

 

Lees in volgend nummer van Geloof en Leven meer over Sint Paulus, de all-rounder.

Op onze website  vindt u onder de hoofding “Diapresentaties” enkele PowerPointPresentaties over Paulus: de apostel / de evangelisator / de inspirator /

Met een beamer (projectietoestel samengaand met Personal Computer) kunnen deze presentaties ook in de gebeds- of bezinningsgroep getoond worden als start voor een Paulusbezinning of om samen in te groeien in de genade van het Paulusjaar.


    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     




DE SCHATTENJAGER

Ben Van Vossel

 

Een verborgen schat. Een kostbare parel

Nog niet zo lang geleden hoorden we Jezus in de zondagseucharistie het voorbeeld geven van een man die – het zal je maar overkomen! – een kostbare schat vond in een akker. Hij acht die verborgen schat zo waardevol dat hij alles verkoopt wat hij heeft om die akker te kunnen verwerven.  Jezus vertelt nog een andere gelijkenis over iemand die kostbare parels zocht en als hij zo’n parel van grote waarde aantreft, gaat hij alles te gelde maken wat hij bezit om die parel te kunnen kopen…

Ik laat in het midden wat u - met uw moderne Westerse aanleg van zakendoen en beleggingen – over die schattenjager en parelkoopman denkt… Jezus zegt: Het gaat met het Koninkrijk der hemelen als met een man die een schat vond verborgen in een akker …

Het gaat over het Rijk der hemelen, dus over het Rijk van God. Laat ons bedenkingen, die daar niets bij komen doen, dan maar opzij leggen. Het gaat erover dat we om het Rijk van God te verwerven (of te beërven) alles moeten kunnen opofferen, er alles voor moeten over hebben…

Het zou verkeerd zijn nu al direct de bedenking te maken: dat is niets voor mij, dat is voor heiligen, dat is voor priesters en kloosterlingen of voor die of die kwezel (bestaan die nog?).

Ik vermoed dat Jezus deze gelijkenis niet enkel aan zijn 12 apostelen vertelde, maar ze ook aan ons wilde voorleggen.

 

Wat wil Jezus ons nu in feite zeggen?

Gewoon dat we het Rijk van God binnentreden – nu reeds – als we Gods verlangen trachten te doen. Als we Gods heerschappij erkennen en aanvaarden en dus zijn wil trachten te doen. Dan leef je feitelijk in Gods Rijk, dan mag Hij koning zijn over jou.

Gods verlangen doen. Dat is natuurlijk vlug gezegd. Maar wij doen vaak liever ons eigen verlangen, onze eigen ‘goesting’, we hebben onze eigen plannen en dat zijn trouwens de beste... vinden we.

Wat God wil is echter ons geluk en buiten zijn wil, lopen we onherroepelijk vast. Wil je nu Gods Rijk binnentreden, dan moet je eerst voor God kiezen en al de rest aan Hem toevertrouwen. “Bovenal (=boven alles en allen) bemin één God”. Dat is het eerste gebod voor een echt gelovige. We kunnen dan wel zeggen: ja maar, mijn vrouw, mijn kinderen, mijn kleinkinderen, mijn gebedsgroep, mijn hobby… Vóór alles eerst kiezen voor God! En niets of niemand tot God (of godje) maken in je leven. Alleen zo kunnen we de echte voltooiing, de echte vervulling van ons leven vinden.

Kiezen om Gods wil te doen is een werk van lange adem. Het vraagt wel eens een inspanning. Maar het is van belang dat je weet en inziet dat alleen binnen Gods verlangen jouw echte levensvervulling te vinden is, dat alleen binnen Zijn wil jouw leven echt kan open bloeien. En daarom zegt Jezus: “Hij ging alles te gelde maken wat hij bezat en kocht die akker, kocht die parel”.

 

Maar al de rest dan?

Moet ik mijn gezin, mijn huis, mijn bezit, mijn hobby opgeven? Ik vermoed dat het zo’n vaart niet zal lopen. De normale gang van zaken is dat God, eens dat je Hem op de eerste plaats gesteld hebt in je leven, Hij dan alles weer aan jou toevertrouwt en zegt: Ik, God, Ik geef je alles weer in handen, draag er zorg voor want je staat nu in mijn dienst.

Ik wil wel eerlijk zijn door te zeggen dat God waarschijnlijk wat orde gaat brengen in je leven. Maar ook daarmee wil Hij jouw geluk. Trouwens, meestal forceert Hij een mens niet. Hij nodigt uit. Hij brengt je tot inzicht. En Hij schenkt je de kracht van zijn heilige Geest om bepaalde zaken echt af te geven, plaats vrij te maken, sommige zaken wat minder waarde toe te kennen en andere een voornamer plaats te geven in je leven. Het is dan ook verstandig om te vragen: Heilige Geest, geef mij inzicht in Gods verlangen met mijn leven en geef me bezieling en kracht om volgens zijn heilige wil te leven.

 

    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     



GEROEPEN TOT VERKONDIGING  (paus Ben. XVI)

Naar Kerknet 14 juli 2008

We beginnen het misschien stilaan “ambetant” te vinden dat men ons telkens opnieuw oproept om te “getuigen”. Ter gelegenheid van Wereldmissiezondag 19 oktober 2008 geeft nu weer paus Benedictus XVI ons als boodschap mee: “Elke gedoopte is geroepen tot verkondiging!”

Hij zegt in die boodschap zelfs dat de opdracht tot “zending” een prioriteit blijft voor elke gedoopte. Het gaat er dan natuurlijk over dat we van ons geloof getuigen. Maar ‘van ons geloof getuigen’ is niet alleen ‘over God spreken’. Heel ons leven, ook ons omgaan met mensen en zelfs met de natuur moet belichaming worden van ons geloof. De paus formuleert het als volgt:

“De mensheid is geroepen om bevrijd en verlost te worden. Geweld en armoede onderdrukken miljoenen mensen en discriminatie en vervolging wegens, ras, godsdienst en cultuur drijven vele mensen op de vlucht naar andere landen”. Hij verwijst in zijn boodschap ook naar het broze evenwicht tussen mens en milieu en waarschuwt dat de uitputting van de bodemrijkdommen ook gevolgen heeft voor de psychische en mentale gezondheid van de mens. Benedictus XVI onderstreept verder nog dat de Kerk vooral in deze tijd grote nood heeft aan roepingen. Thema dit jaar is: ‘Dienaar en apostel van Jezus Christus’ (vermoedelijk een verwijzing naar het Paulusjaar).


    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     


 

HET UUR VAN DE EUCHARISTIE

naar Père Nicolas Buttet

 

Het uur van de Eucharistie is aangebroken

“Het is het uur van de eucharistie! Het is het ‘Kaïros’, het uitgelezen moment, want het is het uur van Christus en in de eucharistie hebben we Jezus en heel zijn heilsmysterie. Johannes Paulus II heeft reeds gezegd dat er geen gevaar bestaat om in de eucharistische eredienst te overdrijven, omdat deze eredienst zich op Jezus zelf richt. Ik denk dat we deze “diepe revolutie” mogen aanpakken, de revolutie van de harten en van de samenleving.

Eucharistische aanbidding

Benedictus XVI zag het als een teken én een zending, dat hij in het midden van het eucharistisch jaar, de stoel van Petrus besteeg. Voor hem, was het een gelegenheid  om van de eucharistische eredienst het centrum te maken van zijn taak als opvolger van Petrus. En we zien ook, hoe hij daarvan gebruik maakt. Hijzelf vroeg aan al de bisschoppen, om in elk bisdom een plaats  te  voorzien waar voordurende aanbidding kan gehouden worden. Hijzelf gaf het voorbeeld door er in Rome vijf op te richten….”

“We moeten ons in de school van de heiligen plaatsen, want zij zijn de grote vertolkers van de ware eucharistische aanbidding” zei Johannes Paulus II op het einde van zijn encycliek over de eucharistie…..

 

Woord èn uiterlijke houding

Ten tweede, moeten we ook de consecratie tijdens de mis, en het tabernakel in onze kerken in het ware licht plaatsen. Ik ben altijd getroffen door het gebrek aan eerbied op het ogenblik van de consecratie in onze misvieringen. Het wordt afgerammeld. We kunnen ons geloof uitdrukken door woorden, maar  we kunnen niemand misleiden door de gebaren die we op dat ogenblik stellen…..

Leven vanuit de Eucharistie

Een derde zaak is dan de eucharistische aanbidding en de godsvrucht tot de heilige eucharistie, buiten de mis. Dit mysterie is zó groot dat het misoffer op zich niet volstaat om het volledig te doorgronden. Het is slechts door een langdurig verwijlen bij het mysterie van de eucharistie, waarin Jezus waarachtig tegenwoordig is, dat we stilaan kunnen binnen treden in de eucharistische “verwondering” (stupeur, verbluffing). Ik denk hier aan het getuigenis van de 21 jarige Maxime: “Voor mij is de eucharistie het centrum van mijn leven. De eucharistische Jezus heeft me uit de hel van de drugs verlost. Dank zij de eucharistie is mijn leven veranderd, en ik ben heel gelukkig om nu  in Zijn dienst te mogen staan”.

 

Liefde tot de Eucharistische Christus

De inspirator van ons eucharistisch leven is de H. Pierre Julien Eymard, een grote eucharistische profeet van de 19 de eeuw, stichter van de 'Priesters van het allerheiligste Sacrament'. Hij zei: “Ik heb lang en veel nagedacht over de oplossingen en remedies tegen de grote universele onverschilligheid die op een angstwekkende wijze toeneemt bij vele katholieken. En ik zie maar één oplossing: de eucharistie, de liefde tot de eucharistische Christus. Men verliest het geloof omdat er geen liefde meer is.” Op een ander ogenblik zei hij:” Nu moeten we aan ‘t werk gaan: langs de eucharistie zielen redden, en Frankrijk en Europa die in een slaap van onverschilligheid gedommeld zijn wakker schudden, want ze kennen het grote geschenk van God niet meer, namelijk Jezus, de eucharistische Emanuel. Het is de fakkel van de liefde die we in die lauwe zielen moeten ontsteken. Sommigen denken nog dat ze godvruchtig zijn maar ze zijn het niet, omdat het centrum van hun leven niet in de eucharistische Jezus ligt.”

 

Eucharistie en genezing

Buttet getuigde verder: “Wij nemen, in onze gemeenschap, ook jongeren op die in moeilijkheden zitten. Hierbij laten we ons inspireren door de gelukzalige Moeder Theresa, waar ze in één van haar toespraken spreekt over “het sacrament van het altaar” en “het sacrament van onze broeder”. In dit sacrament van de liefde “ondervinden wij bijna op een geneeskundige wijze, als ik het zo mag uitdrukken, de herstellende kracht en sterkte, en de genade van Jezus Christus.”

 

Paus Benedictus XVI op 20 juli 2007 in zijn Brief aan de jongeren die zouden deelnemen aan de WereldJongerenDagen te Sydney in 2008 :

“Ik zou hier nog een enkel woord over de Eucharistie aan willen toevoegen. Om in het christelijk leven te groeien, is het noodzakelijk zich te voeden met het Lichaam en Bloed van Christus: we zijn immers gedoopt en gevormd met het oog op de Eucharistie (vgl. KKK, 1322; Apostolische Exhortatie Sacramentum caritatis, 17). Als “bron en hoogtepunt” van het kerkelijk leven is de Eucharistie een “altijddurend Pinksteren”, want telkens als wij de Heilige Mis vieren, ontvangen wij de Heilige Geest die ons dieper met Christus verenigt en ons in Hem omvormt. Als jullie, beste jongeren, dikwijls deelneemt aan de viering van de Eucharistie, als jullie een beetje van je tijd wijdt aan de aanbidding van het Allerheiligst Sacrament, dan zal vanuit deze Bron van de liefde die de Eucharistie is, het blijde besluit in jullie opkomen om je leven toe te wijden aan de navolging van het Evangelie. Tegelijkertijd zul je ervaren dat daar, waar onze krachten te kort schieten, de heilige Geest ons omvormt, ons vervult met zijn kracht en ons maakt tot getuigen van de verrezen Christus, vervuld van missionaire ijver”.

 

    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     



EEN ECHTPAAR ZALIG VERKLAARD!

Naar Kerknet/Zenith


n het "Jaar van het Gezin" (1994) werden de ouders van Theresia van Lisieux (Thérèse Martin) eerbiedwaardig verklaard door paus Johannes-Paulus de Grote (II). Het echtpaar leefde in de 19de eeuw. Louis was horlogemaker-juwelier maar gaf stilaan zijn beroep op voor de kanthandel van zijn vrouw. Zij kregen 9 kinderen waarvan enkel 5 meisjes in leven bleven (Marie, Pauline, Léonie, Céline en Thérèse, de laatst geborene). De echtgenoten voedden hun 5 dochters op in een diep-christelijke geest. Alle traden zij in het klooster, niet zozer als marionetten maar elk met zijn eigen persoonlijkheid en begaafdheid. Het gezin Martin was als het ware een school van heiligheid. Zélie schreef in een brief: 'We vonden heel ons geluk in onze kinderen. Niets was ons teveel, de wereld was geen last meer voor ons. Ik wilde er dan ook veel hebben om ze op te voeden voor de hemel." '

Op Missiezondag 2008, 19 okt. a.s., worden de ouders van de heilige Theresia van Lisieux zalig verklaard door paus Benedictus XVI. Dit zal gebeuren in de kathedral van Lisieux. Voor enige maanden werd dit reeds aangekondigd tijdens een eucharistieviering in het Franse Alençon door Saraiva kardinaal Martins, gewezen voorzitter van de Congregatie voor de Heiligverklaringen. In de eucharistieviering werd het huwelijk herdacht van Louis Martin en Marie-Zélie Guérin, de ouders van Theresia van Lisieux, precies 150 jaar geleden.

De aankondiging van de datum van de zaligverklaring kwam nauwelijks anderhalve week nadat de paus een wonder erkende dat aan de ouders van de heilige Thérèse wordt toegeschreven. Door hun tussenkomst, als voorsprekers, zou een zesjarige Italiaanse jongen op onverklaarbare wijze genezen zijn van een ongeneselijke ziekte. Theresia van Lisieux, die op 15-jarige leeftijd intrad in het klooster, is patrones van Frankrijk.

Deze zaligverklaring van een echtpaar zal voor gehuwden een stimulans zijn om zich te herbronnen in hun sacrament van het christelijk huwelijk en voor ouders wordt het een hernieuwde uitnodiging om ook hun gezin te maken tot een gezond en evenwichtig, maar diepchristelijk midden waarin heiligen gevormd worden.

 

    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     


OPVOEDING TOT HEILIGHEID  

Paus Benedictus XVI
Toespraak tot de Katholieke Aktiegroepen van Italië (4 mei 2008)

 

De heiligen, uw voorbeeld

“Jullie zijn naar Rome gekomen onder geestelijke begeleiding van uw talrijke heiligen, zaligen en dienaren Gods: mannen en vrouwen, jongeren en kinderen, opvoeders en geestelijke assistenten, die rijk aan christelijke deugden waren en opgegroeid zijn in de rijen van de katholieke actie, die in deze dagen haar 140-jarig bestaan beleeft. De wonderbare schare van gezichten, die symbolisch het Sint-Pietersplein omgeven, is een tastbaar getuigenis van een heiligheid, rijk is aan Licht en Liefde. Deze getuigen, die Jezus met al hun krachten nagevolgd hebben en voor ze het Rijk Gods geofferd hebben, stellen hun autentieke identiteitskaart voor.

 

De heiligheid is ook ùw roeping

Is het ook voor jullie, kinderen, jongeren en volwassenen mogelijk, van uw leven een getuigenis van gemeenschap met de Heer te maken, waardoor het zich in een echt meesterwerk van heiligheid verandert? Is dit niet juist het doel van uw vereniging? Welnu, dat zal zeker mogelijk zijn, wanneer de Katholieke Actie verder haar diepe geloofswortels trouw blijft en met volle toestemming gevoed wordt door het Woord van God, een onvoorwaardelijke liefde voor de Kerk, een waakzame deelname aan het burgerlijke leven en een bestendige inzet voor de vorming. Lieve vrienden, antwoordt edelmoedig op deze roeping tot heiligheid, op een manier die uw staat als leken het meest aangepast is!...

 

Hoe die roeping beleven?

In onze missionaire kerk, die ...  in een noodtoestand verkeert op het vlak van de opvoeding, moet u, die haar dienaars zijt en die haar liefhebt, onvermoeibare verkondigers, goed voorbereide en tegelijk edelmoedige opvoeders zijn. In een kerk, die ook tot zeer veeleisende bewijzen van trouw geroepen is en aan bekoring blootgesteld is zich aan te passen, moet gij moedige getuigen en profeten zijn van evangelische radicaliteit. In een kerk, die dagdagelijks geconfronteerd wordt met een relativerende, op genotzucht gebaseerde en op consumptie gerichte mentaliteit, moeten jullie de ruimte van het verstand verruimen met het kenmerk van het geloof , dat hand in hand gaat met de rede ... In een kerk, die tot heldhaftigheid van de heiligheid oproept, moet gij onbevreesd antwoord geven, steeds in vertrouwen op de barmhartigheid van God...   Jullie zijn niet alleen op de weg die voor u ligt: uw heiligen begeleiden jullie… (Information,F.Maria Goretti,Juli'08)


    EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     


DE GROSKÉS

Antoon Van Biesen CSsR

De Sint-Jansvrienden van Felix Timmermans blijven natuurlijk onovertroffen, maar toen we bij het doornemen van oude nummers van “Essen! Kontakt-Blad van de Oudstudenten” op “De Groskes” botsten en we onze lach niet meer meester waren, kwamen we op het idee om ook de lezers van ‘Geloof en Leven’ die verhaal niet te onthouden. Op het “College van het Eucharistisch Hart” van de redemptoristen te Essen, was er indertijd een muzieklokaal met vele kleine ruimtes waar je op gezette tijden een of ander instrument kon bespelen. Er was ook een orkest, een fanfare of harmonie. Blijkbaar staat pater Jules Vereecke aan de oorsprong van dat monument van culturele geluidsproductie dat zich op geregelde tijden in de wijde omtrek van het college liet horen. Op bepaalde momenten mocht de “fanfare” eveneens deelnemen aan bedevaarten e.d. in de tuin van de paters. Hier volgt het relaas van een betrokkene.


1924 De harmonie gaat van stapel lopen. Pater Jules Vereecke timmert ze in elkaar. Hij tóvert ze in elkaar. De kern is er reeds: de blazers uit de symfonie, het uitverkoren deel (de ‘pars electa’).In zijn muziekkamertje naast de sacristie tuimelen de instrumenten binnen. Hoe of vanwaar, dat weet Pater Jules alleen. Hij tovert! Hij zoekt, keurt en test, en vindt voor kopers (de koperen blaasinstrumenten) en hout (de houtblazers) geschikte mannen, daarbij ’n stel klein grut om met fluiten en fluitjes alle gaten te vullen. In alle hoeken en kanten wordt onverdroten en hartstochtelijk geblazen. Tijden de recreaties en de vrije tijd kruipen alom de gamma’s omhoog – gamma’s vlot of kampachtig, gebonden of gehakt, uit klabetterende kopers, vijzelende klarinetten en saxofoons, dreunende tuba’s en bombardon – met wriemelend ertussen de dunne gladde tonen van fluiten en fluitjes, lijk het piepen van jonge vogeltjes met hun gele bekje boven het nest… Er wordt getrommeld, getriangeld, gebeiaard… Alles hokus-pokus door elkaar. Een oorverdovende… kakofonie!...

Maar nog ontbrak de groskès! En wat is een harmonie zonder vooraan die goedige waterkop van een groskès! Zonder de nerveuze man die met de harde bonk van zijn rechter, en de metalen rinkelslag van zijn linker, het teken geeft “opgelet – het mondstuk aan de lippen, de vingers op de pistons – wat we zijn ermee weg”…


Ook de groskès kwam. Pater Jules kondigde triomfantelijk aan: “We krijgen er een! René en Toontje (jaja!), kunt ge ze halen na de middag?”

René en Toontje trokken op, na de middag, naar Huibergen, bij de Broeders, … om de groskès!

Ze komen bij broeder Thomas. Die kennen ze, want ze zijn van het toneel, ze hebben er kort geleden nog op de planken gestaan, en broeder Thomas is de duivel-doe-al van het toneel, de man van de rekwisieten…

- “Broeder Thomas, we komen vanwege pater Jules, voor de groskès…”

- “O zo, jullie zijn van de Rommelshoef… Nou, er is toneel vanavond, komen jullie even kijken naar de zaal: eerst ’n gezamenlijk vieruurtje (de tafeltjes stonden keurig geschikt en gedekt) en dan gaat het doek op. ’t Zal leuk zijn. Jammer dat jullie niet kunnen blijven…”

Nee, dat konden we niet. Broeder Thomas begreep het…

- En nou, wat mosten jullie dan weer hebben voor het congrès…?”

Daar stonden we.

René keer naar Toon: “Leg jij het hem eens uit”.

Toon keek naar René: “Nee, doe jij het”.

Ze legden het samen uit, ieder een stuk, met beschrijvende gebaren… en bij broeder Thomas ging ’n lichtje op.

- “Nou ja, jullie bedoelen de grote trom.”

Ja, natuurlijk, die bedoelden we. De grote trom. Dàt was het woord. We zouden het nooit meer vergeten. De grote trom! Hoor je wat ’n muziek erin steekt, alleen al in het woord?

En de grote trom stond er. Zij stond op ons te wachten: gespannen, geheimzinnig, gelaarsd en gespoord, om direct met ons mee te kunnen. De klopper erbij, en het scheel met ’n riempje erin om over de linkerpols te schuiven.

We trommelden eens met de vingers op h’r vel, we tikten op h’r koperen petje, en pakten haar beet. René met de rechter, Toon met de linker, en nadien omgekeerd…. Opgepast, voorzichtig, niet schudden, niet schokken, niet laten kantelen… Zo stapten we op, tot buiten het dorp, aan het bos…

Maar zo’n groskès moet toch op de rug gedragen worden… We probeerden het. We gespten h’r aan. Sapristie, wat ’n karwei, vooral als je zelf niet zo erg doorslagen bent in de muziek.  Zij kroop omhoog tot tegen de hals, lijk ’n kevertje op ’n kraag, of hing potsierlijk te dobberen in de lagere regionen…  Aan de grens hadden we de juiste positie beet: de parade kon beginnen…

Hariop, de grote trom: djing boem!

Hariop, de grote-kès boem djing.

De harmonie, dat zijn wij, de kop van de harmonie, die kop die zich om zo te zeggen losgetrokken heeft, en, links rechts, djing boem, op z’n eentje defileert… langs smalle paadjes, door de velden in de zon, voorbij zeldzame huizen, waar honden woest beginnen blaffen, katten en kiekens angstig wegschieten… En langs weiden met koeien; ze gaan met ons mee aan de binnenkant van de draad, neuzelend, met grote nieuwsgierige ogen en “djing – boem” stormen weg, opgeschrikt “met hun staarten lijk trompetten in de Lucht. “ (O.K. De Laey).


We komen de douanen tegen. Ze krijgen een extra: ons hele repertorium… opdat ze horen aan de onvervalste klank dat de rechtvaardige groskès geen smokkelwaar verbergt…

Djing-boemend stapten we de speelplaats op. We hadden gerekend op ’n triomfantelijk onthaal… en er was geen levende ziel.  Alleen pater Jules kwam uit z’n muziekkamertje gevlogen: “Zachtjes, jongens, zachtjes, de studie is begonnen…”

Dat was het ontgoochelend slot.

We vonden ’n paar boterhammen met ’n klets koude koffie, en trokken naar de studie…  Griekse versie vanavond…


’s Anderendaags gaat de harmonie op stap, naar de Grot in de paterstuin, de grote trom op kop. Gust Selders draagt haar. Welnu, wie slaat, weet ik niet, maar iemand met ’n verraderlijk harde aanslag.  En die eerste “bonk” doet Gust in de struiken kantelen. Hij ligt er te spartelen lijk ’n omgevallen, kever, met de logge rommelende ballast boven hem…  Barmhartige handen grijpen naar de grote trom en helpen haar recht, en de grote trom trekt barmhartig ook Gust uit de struiken, rood en spinnijdig. ’n Paar stevige trommelaars worden tegen hem aangeplakt en houden hem verder op de been.


Andere ongelukken gebeurden er niet, tenzij ’n veelvuldig gestotter en enkele lelijke slippertjes van diverse instrumenten, buiten de partituren of buiten de maat. Maar pater De Keyzer tuba, pater Monstrey trombone, en de geroutineerde ‘pars electa’ lieten zich niet van de wijs brengen. Ze hielpen de nummers erdoor, en de harmonie behouden terug… Pater Jules straalde en feliciteerde zijn mannen. Ze waren totaal leeggeblazen, rood en gelukkig.


In de paterstuin konden weer de vogeltjes fluiten…De harmonie had haar eerste optreden met klank doorstaan.


EINDE VAN DIT ARTIKEL

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD     

WERELDJONGERENDAGEN SYDNEY 2008


Hoe het vuur brandend houden ?

De Jongerendagen te Sydney waren cool (maar deden deugd aan het hart). Probleem: je komt daarna in het gewone leventje (ook na LiveXP en het Tienerkamp in Vlaanderen) en hoe hou je dan het vuur brandend? Op de website van Katholiek Nederland geeft Pater Roderick je enkele tips om het nieuw ontdekte christelijk leven niet als een plumpudding in elkaar te laten zakken. Aandacht dus voor deze 10 tips en handen uit de mouwen. Heb je nog meer nood aan antwoorden dan vind je onderaan deze tips de plaats waar je Father Roderick kan contacteren en lastig vallen met je vraag.

1 - blijf met je reisgenoten in contact. Dat is makkelijk in het begin, maar vaak moeilijker op lange termijn. Zoek elkaar daarom op op hyves.nl of op jongkatholiek.nl of voor Vlaanderen: tienerweb.be. Als er een samenkomst georganiseerd wordt, zet de datum dan meteen in je agenda. Omdat je dezelfde ervaring hebt, kun je elkaar helpen bij de ‘landing’ in eigen land. Zeker als je de enige was uit jouw parochie of regio die naar Sydney ging, kun je de vriendschapscontacten na afloop goed gebruiken!

2 - zorg dat je van de partij bent op andere regionale of landelijke bijeenkomsten waar je elkaar weer kunt treffen. Het tienerkamp en LiveXP in Vlaanderen zijn al voorbij, maar Open Top met de Gemeenschap Maria-Kefas komt er aan (21-23 december 2008).

3 - blijf je geloof verder verdiepen. Koop de catechismus van de katholieke Kerk, lees deze dagelijkse internetcolumn en lees elke dag een stukje uit de bijbel. Zonder regelmatige voeding kan je geloof niet groeien!

4 - verander je dagritme. Begin en eindig de dag met tijd voor gebed. Al is het maar een kwartiertje, je zult merken dat het een enorme impact op je leven heeft.

5 - raak verder verslaafd aan de sacramenten Ga naar de kerk, ontvang de eucharistie, ga op zoek naar een kerk of kapel waar ze aanbidding organiseren, zet een maandelijkse biecht in je agenda. De sacramenten zijn al 2000 jaar de gegarandeerde weg naar heiligheid (waarover paus Benedictus het had op de WereldJongerenDagen), naar een 100% door God gevuld leven.

6 - wordt lid van een jongerengroep in je omgeving (Op het Tienerkamp en LiveXP kreeg je inlichtingen).

7 - ga op zoek naar een iemand die je kan begeleiden in de groei van je geestelijk leven. Een priester, diaken, een religieus of religieuze.. er zijn veel mensen die je graag zullen helpen op je tocht door het geloof.

8 - luister naar je roeping. Het kan niet anders, of je hebt tijdens de wereldjongerendagen gevoeld dat God een beroep op je doet. Hij heeft je nodig. En alleen jij kunt erachter komen waar God je precies voor geroepen heeft, je bent uniek in God’s ogen, en niemand kan jou vervangen. Ga op zoek naar die roeping. Gebruik je verstand, open je ziel in je gebed en volg de stem van je hart.

9 - ga op retraite. Plan over een paar maanden eens een weekend of een paar dagen in een klooster. Of doe mee met een jongerenweekend of bezinningsdagen. Soms moet je weer even uit de sleur van het dagelijkse leven stappen om je longen weer met nieuwe geestelijke zuurstof te vullen.

10 - wordt vrijwilliger in je parochie. Zet je geloof om in concrete daden. Je wilt niet weten hoeveel parochies zitten te springen om vrijwilligers op allerlei gebied. En bedenk dat het ook een manier kan zijn om jouw enthousiasme door te geven aan anderen in je parochie! Ben je ergens goed in? Stap op je pastor of pastoor af en vraag of je je talent ergens kunt inzetten! De paus heeft genoeg hulp in het Vaticaan. Maar je plaatselijke geloofsgemeenschap is net zo goed deel van ‘De Kerk’, en kan jouw hulp, energie en enthousiasme goed gebruiken!Heb je zelf een vraag voor de Eerste Hulp? Stuur ‘m naar  

Luister ook naar Father Rodericks podcast:

Lees http://www.katholieknieuwsblad.nl/dagboek/index.php?file=roderick


EINDE VAN DIT ARTIKEL

EINDE VAN DIT NMMER 2008_1

   TERUG NAAR TOP        TERUG NAAR INHOUD