GELOOF en LEVEN
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT TERUG NAAR THUISPAGINA
GELOOF EN LEVEN JAARGANG 116 (2012) nr. 2
Voorpagina Fra Angelico I
Editoriaal red. II
Wat houdt u in de Kerk? Met dank aan atheïst bvv 41
Welkom in Gods huis () p. Maurice Ketelslegers sdb 42
Mariette Beco overleden Banneux 43
In Gods vrede 49
Succes Welzijnszorg. Proficiat! 50
Noblesse oblige Adel verplicht 51
Nie Pleujen! (Wakkere christen) (1) 55
Ordinariaat voor Amerikaanse Anglo-
Gods aanwezigheid in de mens Joannes a Cruce 60
Het Trisagion (1) 61
Gods aanwezigheid in jou Broeder Laurent 64
Tante Elisabeth (v Dijon )en haar nichtje (ongeboren en … pasgeboren) 64
Ouders leren kinderen bidden Paus Benedictus XVI 66
Onderscheiding (3) Vrij nr Fr. Vanden Eynde sj 67
Gods engelen waken over ons 69
Koptische christin in nood Jan Noteboom cssr 75
Bij ons nieuw (?) Verhaal red. 77
De zalige Idesbald van Duinen (1) Dom Nivardus v Hove 1686 79
Lachedingen III
Inhoudstafel IV
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Ben Van Vossel
Met dank aan een atheïstische Prof
De vraag kon ook anders gesteld zijn: waarom blijft u nog in de katholieke kerk? Ik las voor een paar maanden dat een studente zich zou laten dopen met Pasen (u leest goed: niet zich laten ont-
Essentie of oppervlakkige motieven
Ieder van ons heeft zo zijn redenen om (nog) te geloven en (nog) met de kerk verbonden te blijven. Dat kunnen ondertussen andere motieven zijn dan die ons tot het geloof of tot de kerk brachten. In haar getuigenis in het parochieblad schrijft die studente dat het vooral de wierook en de liedjes waren die haar een zekere affiniteit tot de kerk gaven. Dat is wel heel goedkoop, denk je dan. Dat is toch puur bijkomstig, zelfs compleet overbodig…
Maar wie zijn wij om te gaan beoordelen wat God wel of niet mag doen om mensen tot zich te trekken, om mensen tot de waarheid en het geloof en tot de christengemeenschap te brengen! Natuurlijk, vroeg of laat zal ieder van ons, ook die studente, tot een volwassen geloof moeten komen en zullen wij ook zien dat mooie muziek en wierook en sympathieke medegelovigen of een sociaal-
Bijkomstig is niet ‘overbodig’
Toch is die noodzakelijke geloofsgroei geen reden om dat bijkomende gewoon opzij te schuiven. Mooie liederen, orgelmuziek, wat wierook, een goede voorganger en gezellige, sociaal-
We zijn geen ‘zuivere geesten’
We zijn immers geest, ziel én … lichaam. We zijn sociale wezens en hebben nood aan contacten met anderen. Bovendien ben je nooit op je eentje gelovig, je wordt gelovig door contact met andere gelovigen (wie sprak u ooit over God, over Maria, over Jezus …?) en we blijven ook maar echt gelovig door de stimulans van mede-
En die liederen, en de wierook, het orgelspel en de mooie kerkgebouwen en abdijen, de christelijke kunst, de geschiedenis van de kerk en van de heiligen, hun radicaal geloof en inzet voor medemensen… Ondanks de valse noten, ondanks heel wat donkere bladzijden is er voldoende aanwezig dat ons het gelaat van God, zijn schoonheid en grootheid, zijn blijvende werking doet vermoeden en dat ons blijft aantrekken om Hem daar te zoeken waar Hij zich ook heel duidelijk wil openbaren.
De moeite waard om ons in dat geloof en in die kerk te engageren en met vele anderen te getuigen dat God een God van liefde is die de mens wil optrekken naar de echte waarheid, de echte schoonheid, het echte leven! (Orgel Voskenslaan. Foto Ben V.V.)
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Christen zijn in een onchristelijke wereld
Een geleerd man als de priester-
De vraag is dan of we ons als christenen nog wel goed in ons vel kunnen voelen als we onszelf gaan beschouwen als de enigen die nog recht in hun schoenen (trachten te) staan en of we alle anderen en de manier waarop ze zich gedragen en wat ze verkondigen in hun media op een grote hoop mogen vegen en wegkippen in de vuilniswagen, gereed voor het containerpark ‘voor de mensheid onbruikbare afval’.
God en die wereld
Laten wij ons dan toch maar eerst eens afvragen wat God van zijn schepping en vooral van zijn mensenwereld denkt: de mens, de bekroning van zijn schepping weet u nog? Zit God opnieuw te dubben over een nieuwe zondvloed zoals in het verhaal over Noach en de verdorven steden Sodom en Gomorra, die symbool staan voor seksuele uitspattingen; sodomie is een ander woord voor homoseksualiteit. Misschien steekt onze westerse wereld die steden wel (meer en meer) naar de kroon. En die toren van Babel even later: de mens die Gods troon ambieert. We vernemen langs Discovery-
Alles maar slikken dus?
Gaan we dus maar op onze stoel zitten, of wat wandelen of wat licht tuinwerk doen voor onze gezondheid. De rest moet zijn plan dan maar trekken. Ieder zijn overtuiging. Tenslotte zegt God toch ook in die parabel van het onkruid op de akker, dat we alles maar moeten laten opgroeien tot de oogst en dat Hij dan zelf wel uitmaakt wie en wat graan is, en wie of wat onkruid is… De boel dus maar laten draaien? Of moeten we ons juist méér afstemmen op de wereld, ik bedoel, moeten we onszelf wat meer laten beïnvloeden door de waarden die de wereld over de goegemeente uitstrooit, ons wat meer inpassen? Trouwens, de wereld, de media, de straat, wie is dat? Wie zijn dat?
Gij hebt maar één Heer (Ef.4,5)
Wij moeten niet iedereen involgen, wij moeten ons niet inspireren aan wat de media of de straat of de politiek ons trachten aan te smeren. Paulus schrijft: “Gij zijt van Christus, en Christus is van God” (1Kor.3,23). Sedert ons doopsel behoren wij aan Christus en Hem willen wij volgen. Hij heeft zijn Geest in ons hart uitgestort en naarmate we Hem gehoor geven, gaan we beter en beter innerlijk weten wat God van ons verlangt en wat de juiste weg is: de vrucht van de Geest is “liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid, zelfbeheersing” (Gal. 5,22).
Uit je hoekje komen om te getuigen
Veronderstel dan eens dat je zo goed mogelijk gehoor geeft aan wat God jou ingeeft. Je tracht je leven in overeenstemming te brengen met wat het evangelie en wat de Kerk ons voorstellen. Dan blijft nog die ook evangelische en christelijke opdracht om dat goede nieuws uit te dragen. Wij moeten ons christelijk leven niet wegsteken, we moeten ons huis niet van alle christelijke symbolen ontdoen. Het is misschien niet nodig op straat te gaan preken, maar wel in alle eenvoud uw christelijk leven te leven. Consequent. En als het erop aankomt ook getuigen met je woord. Niet pretentieus, niet vanuit de hoogte, maar gewoon, omdat je weet dat Jezus uw Heer is en dat Hij ook voor de anderen Heiland wil zijn, heil wil brengen ook vandaag. Dat is inwerken op onze wereld op de goede manier, misschien is dit een betere manier om aan politiek te doen.
We kunnen veel samen met anderen
Het zou onjuist zijn om in de wereld alleen maar het slechte te zien. Kijk eens naar het enthousiasme dat er geweest is met ‘Music for life’; naast het oppervlakkige is er heel wat edelmoedigheid geweest van zeer veel mensen voor de ellende bij de armsten in 3de Wereld. Dan wordt het ook duidelijk dat er veel zaken zijn die we met anderen, ook met andersdenkenden samen kunnen doen. We kunnen in onze buurt ontmoetingen organiseren, samen met anderen. We kunnen daar zelfs wat goede invloed hebben en deugddoende gesprekken hebben. Wij kunnen ons inzetten in acties voor milieubehoud, acties met vredesinitiatieven, 11-
Er zijn immers allerlei wegen waarop christenen zich volop kunnen uitleven vanuit evangelische bewogenheid zoals de aandacht voor de armsten in de wereld en in onze samenleving. ‘Geloof en Wereld’, ze horen bij elkaar, wij moeten de wereld niet ontvluchten maar hem meer trachten te maken tot Gods wereld, maar niet met geweld en wapens en verdrukken van andersdenkenden. Wel integendeel!
Wat warmte en vreugde brengen
Foto Gennari Siciliani (Paus Franciscus op bezoek bij drugverslaafden in Rio)
Warmte en vreugde. Daar heeft de wereld vooral nood aan. Pater Phil Bosmans van de Bond zonder Naam had dat goed gezien. Warmte en vreugde. Maar dat gaat niet zonder echte diepe liefde voor de mens die je ontmoet of voor wie je iets doet. Het gevaar van onze hedendaagse humoristen (of wat er voor moet doorgaan) is dat ze soms mensen echt kwetsen. Anderzijds mag er al eens gelachen worden. Voor een christen is de opdracht om een blij mens te zijn (een heilige die er triestig bijloopt is maar een triestige heilige, in ’t Frans zeggen ze het korter: ‘Un saint triste est un triste saint’). Blije mensen zijn mensen die beseffen dat ze verlost zijn, dat God hen aanvaard heeft in Jezus en hen van zijn Geest meedeelt. Beseffen dat God in ons woont, dat we van Hem zijn… Die vreugde mogen we uitstralen, maar we kunnen dat maar als we de genade beseffen die ons geschonken is.
Die vreugde en de blijde dienstbaarheid, het bewerken van vrede, zijn even zoveel manieren om te getuigen van wat God in mensen teweeg kan brengen. Dat is de eerste en voornaamste manier om in deze wereld te getuigen van ons geloof.
Speciaal als christen
Als christen gaan we wel zorgen dat onze levenswandel beantwoordt aan ons geloof. Sint Paulus zegt dat nogal duidelijk o.m. in zijn brief aan de christenen van Rome (Rom. 12,2): “Stemt uw gedrag niet af op deze wereld. Wordt andere mensen, met een nieuwe visie. Dan zijt ge in staat om uit te maken wat God van u wil, en wat goed is, wat zeer goed is en volmaakt.”
We zorgen dat ons huis een woning is waar christenen wonen. We zorgen dat ons gezinsleven een christelijk gelaat heeft, we zorgen dat ook onze manier van zijn in onze buurt een christelijk getuigenis is.
We trachten onze verantwoordelijkheid op te nemen in de samenleving, het lelijke zoveel mogelijk te neutraliseren of aan te klagen, zonder mensen met de vinger te wijzen of zaken of personen te beschadigen. We trachten in onze contacten publiciteit te maken voor gezonde christelijke zaken zonder te choqueren.
En dan ons geheime wapen: bid voor je omgeving, je buurt, je familie, je vrienden, onze wereld. Het is de uitnodiging van Onze-
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Naar Kerknet
Meer inkomsten voor Welzijnzorg!
Op 12 januari 2012 konden we het verslag inzien van de inkomsten van de campagne van Welzijnszorg tijdens de advent van 2011. Geloof het of geloof het niet maar die inkomsten waren gestegen met bijna 10%, in vergelijking met het jaar 2010. U zal die stijging ook wel opmerkelijk vinden tegen de achtergrond van de economische crisis. Het was ons al opgevallen naar aanleiding van Music For Life met zijn 17 miljoen Euro. Volgens fondsenwerver Vanessa Lelon heeft het thema van de Welzijnszorgcampagne, met name kinderarmoede, ongetwijfeld een rol gespeeld. Misschien zien ook steeds meer mensen de gevolgen van de crisis bij zichzelf én ook bij mensen in hun omgeving. Heeft dat wellicht de mensen gevoeliger gemaakt voor de nood van anderen? Vanessa Lelon meent dat ook de bekendmaking en de structurele aanpak van de organisatie een rol hebben gespeeld. “De meeropbrengsten zijn in alle geval een hart onder de riem van onze organisatie en de strijd tegen armoede. Mensen hebben hiermee een tegensignaal gegeven.”
Doet de overheid mee?
Welzijnszorg hoopt nu dat dit signaal niet aan de overheid is ontgaan en dat ook die op haar beurt, ondanks de nood aan besparingen, onvermoeid werk blijft maken van de strijd tegen de armoede en het afzwakken van de gevolgen van de crisis voor de allerarmsten. Door besparingen is er minder geld voor armoedeprojecten, terwijl 15% van de bevolking in armoede leeft en de groep mensen die in armoede dreigt terecht te komen steeds groter wordt. Eenvoudig ligt de zaak dus niet. Op vrijdag 27 januari heeft Welzijnszorg zijn eisen, die door tienduizenden mensen werden ondertekend, aan de Vlaamse ministers Lieten, Smet en Vandeurzen of hun afgevaardigden overhandigd. Hopelijk komen er van die kant wijze maar adequate initiatieven.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Graaf Florimond de Brouchoven de Bergeyck (1835-
Het goede doel
Noblesse oblige -
De Graaf en de Jezuïet
In Beveren-
Graaf Florimont
Een van de nakomelingen van graaf Petrus Philippus was graaf Florimond de Brouchoven de Bergeyck (1835-
Florimond bekwam op 28 december 1877 opnieuw de (door de Franse revolutie afgeschafte) erkenning van adeldom en de erfelijke titel van graaf. Hij was geen mondain man en dacht er zelfs aan in het klooster te treden. Zijn geestelijke leidsman echter, de bekende pater Petit, wees hem op de verantwoordelijkheid om als katholiek edelman ook zijn invloed te laten gelden en bovendien voor een nageslacht te zorgen; hij was immers de laatste mannelijke afstammeling van de invloedrijke familie. Zelfs vrome Jezuïeten – en pater Petit was heel vroom -
Enige goede doelen van de graaf
We vermelden hier gewoon een paar zaken die we toevallig onder ogen kregen.
-
-
-
-
-
-
-
-
‘Noblesse oblige’ heeft deze graaf zeker goed begrepen en in praktijk gebracht.
Zelfs als we geen blauw bloed in onze aderen hebben, toch heeft ieder oprecht christen, die beseft dat hij/zij koningskind is als zoon of dochter van God, verplichtingen die beantwoorden aan zijn/haar waardigheid.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Word wat je bent
Ik mocht eens assisteren bij de Uitvaarteucharistie van een ‘Ridder van de Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem’. In het koor zaten enige mannen met een witte mantel waarop een groot rood kruis, met onder en boven de dwarsbalk telkens een kleiner kruis, kortom, het kruis van het koninkrijk Jeruzalem, waar een van onze vroegere landgenoten, Godfried van Bouillon, de eerste (christelijke) koning was. Na afloop van de dienst spraken we heel kort met een van die 'ridders'. Het was een Franstalige en ook de overledene scheen dat te zijn, daarom zei onze gesprekspartner dat het ons misschien zou verbazen dat de overledene een Nederlandstalige wapenspreuk had, namelijk: stàpel. We keken wel even verwonderd, want je moet wel ‘stapel’ zijn om op je voordeur te schrijven dat je knettergek bent. We trachtten dus voorzichtig te achterhalen wat dat 'stapel' dan wel betekende en na enig zoekwerk bleek het “Sta pal” te zijn: “Blijf overeind”, "Niet wijken", “Niet zwichten”, in Gent zou men zeggen “Nie Pleujen”.
Proficiat
Bij die ‘Ridderorde van het Heilig Graf’ horen vooral bekende en rijke (christelijke) mensen (o.m. industriëlen) maar ook mensen als Prins Filip, Prinses Mathilde, broeder Stockman, Aartsbisschop Léonard enz.) en ze hebben als engagement het steunen van de Christenen in het Heilig Land maar ook het bevorderen van het Katholieke geloof en de trouw aan de Paus; daarnaast vormen natuurlijk ook naastenliefde en in het algemeen een christelijke levenswandel de basis van hun ridderverbintenis. De Orde krijgt als ontstaansdatum 1114. Maar, en nu komt de clou, reeds in de Efesiërsbrief wordt aan de christenen gevraagd om de wapenrusting aan te trekken en pal te staan. Misschien bent u wat antimilitaristisch (we schijven dit stukje terwijl in Noord-
Uw wapenuitrusting
Ik citeer uit de Efesiërsbrief hoofdstuk 6, verzen 7 tot 19.
7 Dient welgemoed in de mensen de Heer, 8 wetend dat ieder, hij moge slaaf zijn of vrije, het goede dat hij gedaan heeft, van de Heer zal terugontvangen.
9 En gij meesters, behandelt hen (uw dienaars) in dezelfde geest. Laat dreigementen achterwege. Denkt eraan dat gij dezelfde Meester in de hemel hebt als zij; Hij heeft geen gunstelingen.
10 Ten slotte, zoekt uw kracht bij de Heer en zijn almacht.
11 Legt de wapenrusting Gods aan om te kunnen standhouden tegen de listen van de duivel.
12 Want onze strijd gaat niet tegen vlees en bloed maar tegen de heerschappijen, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van deze duisternis, tegen de boze geesten in de hemelen
13 Grijpt daarom naar de wapenrusting Gods; dan kunt ge weerstand bieden op de dag der verschrikking en staande blijven, strijdend tot het einde.
14 Staat dan!
uw lendenen omgord met de waarheid,
bekleed met het harnas der gerechtigheid,
15 de voeten geschoeid met ijver voor het evangelie van de vrede.
16 Hanteert daarbij het grote schild van het geloof, waarmee gij alle brandende pijlen van de boze kunt doven.
17 Neemt ook de helm van het heil en het zwaard van de Geest, dat is, het woord Gods.
18 Bidt en smeekt in de Geest bij elke gelegenheid en op allerlei wijze. Houdt daartoe nachtwaken, waarbij gij met volharding God smeekt voor alle heiligen.
19 Bidt ook voor mij, dat mij het woord gegeven mag worden als ik mijn mond open om vrijmoedig het mysterie openbaar te maken, 20 waarvoor ik een gezant ben in boeien.
Bidt dat ik het vrijmoedig mag verkondigen, zoals het mijn plicht is.
Je kan je al even bezinnen over deze verbintenis en uw wapenrusting.
Volgende keer (als we het niet vergeten) geven we daar wat commentaar bij.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
ORDINARIAAT VOOR EPISCOPAALSE CHRISTENEN
Naar berichten uit Kerknet van 27 december 2011
en Zondag 1 januari 2012
Oprichting van ordinariaat voor Episcopaalse christenen
Het zou weer een heel lang artikel vergen om wat commentaar te geven bij de overstap van een aantal geestelijken en andere gelovigen van de Episcopaalse kerk naar de Rooms-
Er was nood aan
Volgens de Amerikaanse bisschoppen dienden een honderdtal episcopaalse geestelijken een aanvraag in om na een korte opleiding tot katholiek priester te worden gewijd; zij kunnen evenwel geen bisschop worden.
Minstens zes anglicaanse parochies (onder wie drie in Texas) stappen in groep over naar de katholieke Kerk (vermoedelijk 1.400 Amerikaanse anglokatholieken). Gelovigen van twee parochies in Maryland, de Sint-
Weldra worden ook ordinariaten opgericht voor anglokatholieken uit Canada en Australië (lente 2012).
Leider van het ordinariaat
Jeffrey Steenson, werd in 2004 verkozen tot (episcopaals) hulpbisschop van Rio Grande. In 2005 werd hij er bisschop. Hij brak in 2007 met de anglicaanse Kerk, nadat hij tevergeefs had aangedrongen op grotere autonomie voor anglicaanse bisdommen die niet akkoord gingen met de wijding van vrouwen tot bisschop en met de inzegening van homorelaties. Kort daarna stapte hij over naar de rooms-
Steenson, die gehuwd is, zei maandag op 2 januari dat de gelovigen van het nieuwe ordinariaat het geloof, de wetten en de cultuur van de katholieke Kerk moeten leren kennen, maar tegelijk mogen zij hun “mooie en edelmoedige anglicaanse traditie” niet vergeten.
Zowel anglicaanse als katholieke bisschoppen verzekeren dat de anglo-
Ladies first
Tien episcopaalse zusters hebben niet gewacht op de oprichting van het ordinariaat maar waren op Allerheiligen (1 november 2011) reeds overgestapt naar de rooms-
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
H. Johannes van het Kruis
Drie manieren waarop God in de ziel tegenwoordig kan zijn.
-
Door deze manier van aanwezigheid mogen wij God aanbidden, zijn macht, zijn schoonheid, in al het mooie van de schepping, de grootsheid van het universum, de dieren en ... de mensen.
-
Bij wie in staat van genade is, is God op bijzondere wijze aanwezig, naar het woord van Jezus in Joh. 14,23: Als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden, mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en verblijf bij hem nemen
-
Een speciale begenadiging waarbij mensen zich totaal overgeven aan Gods liefdevolle begeleiding.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Broeder Laurent o.c.d.
De beleving van Gods aanwezigheid
is de kortste en gemakkelijkste weg
om tot de christelijke volmaaktheid te geraken.
Zij is het leven der deugd en geeft haar gestalte,
zij is het grote behoedmiddel tegen de zonde.
Om van deze oefening een gemakkelijke gewoonte te maken
is er slechts moed en goede wil vandoen”.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Elisabeth (Sabeth) Catez, die als karmelietes zuster Elisabeth van de heilige Drie-
-
“Als je eens wist hoe dicht ik me bij jou voel en hoe ik je draag in mijn gebed, jou en het kleine wezentje dat reeds in Gods gedachten is! O laat je helemaal in beslag nemen door Gods leven, zodat je het kan doorgeven aan het kindje dat met genade overladen ter wereld zal komen! Besef wat er in Maria’s hart omging toe ze, na de Boodschap, het Mensgeworden Woord, de Gave Gods, in haar schoot droeg... Hoe stil, ingekeerd en vol aanbidding leefde ze in het diepste van haar hart, om daar die God te omhelzen wiens moeder zij was! Mijn kleine Guite, Hij is ook in ons! O laten we heel dichtbij Hem blijven, met de stilte en de liefde van Maria. Zo gaan we onze Advent doorbrengen, niet? (Lettres 183).
-
“Mijn liefste Guite… Moeder priorin liet ons vol vreugde de foto zien, en je kan je voorstellen hoe fier het harte van tante Elisabeth klopte!... O mijn Guite, ik hou van dit kleintje evenveel als van zijn kleine mama. En dat is veel gezegd! En ik voel me ook doordrongen van eerbied voor dit kleine tempeltje van de Drie-
-
… die lieve kleine draagt mijn naam. Me dunkt dat God haar aan mij geschonken heeft opdat ik haar beschermengel zou zijn; ik neem haar dan ook helemaal aan! Ik heb zoveel voor haar gebeden vóór haar geboorte (…). Laat me asjeblieft de datum van haar doopstel weten, dan kan ik mijn nichtje vergezellen naar de doopvont als de heilige Drie-
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
OUDERS MOETEN KINDEREN LEREN BIDDEN
Er zijn momenten waarop je meer dan anders versteld staat met wat een vaart Vlaanderen ontkerstend is. Als wat oudere christen zit je dan op een familiefeest waar de helft niet meer gelovig is, waar bijna niemand nog pratikeert en slechts een minderheid nog enig bewust contact heeft met de kerkgemeenschap. Hoe is het zo snel kunnen gaan! Jaja, secularisatie, dat zagen we al decennialang aankomen, maar toch hoop je nog dat… En toch is het zo gebeurd. Niets is zo brutaal als een feit. De gezinnen, de jeugdbeweging, de school, de katholieke partijen en bewegingen, de media, de sociale netwerken, de zangers en schrijvers… Voeg daarbij nog wat schandalen en zo werd het hele weefsel van onze samenleving ontkerstend. Ik hoop dat bisschoppen en priesters en vele bewuste gelovigen zich hier ernstig over bezinnen.
Een klein maar belangrijk punt is de praktijk van het gebed. Een christengemeenschap, klein of groot, moet bidden. Het contact met God is immers primordiaal, moet op de eerste plaats staan en is onmisbaar. Bidden kinderen nog? Kunnen kinderen nog bidden? Paus Benedictus raakte dat punt vorig jaar aan tijdens een audiëntie op donderdag 29 december 2011. In het gezin en op school moet het kind dat leren. Maar op de eerste plaats in het gezin.
Christelijke ouders moeten hun kinderen al van jongsaf het goddelijke leren ontdekken; zij moeten hen tonen hoe God gestalte geeft aan hun leven. Een kind moet zien hoe zijn ouders zich met vertrouwen en eerbied tot God wenden. Woorden wekken, voorbeelden trekken. Paus Benedictus wees ook naar het voorbeeld van het Heilig gezin van Nazareth, met een leven dat gekenmerkt was door geloof, arbeid en… gebed. “Het gezin is een huiskerk en de eerste school van gebed.” Om het nog maar eens met Mother Teresa te zeggen: A family that prays together, stays together. – Een gezin dat bidt tezamen, blijft tezamen.
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
De bekende Mgr. Jean Calvet (ooit deken van de faculteit van de Letteren van het Institut Catholique de Paris, geeft in een boek het getuigenis van een boerin die hem tot zijn verwondering aan het bestaan van de beschermengelen (engelbewaarders) herinnerde:
Ons gezelschap:
Hij verhaalt: Ik liep op een holle, schaduwrijke weg in onze streek, toen ik achter een bundel kreupelhout en drie schapen een oude vrouw ontmoette, in tweeën gevouwen, leunend op haar stok. Omdat ik iedereen moet herkennen zei ik haar:
-
Zij richtte zich half op en antwoordde mij:
-
-
Nu richtte zij zich helemaal op en ik zag haar met rimpels doorgroefd gelaat en haar nog mooie heldere ogen. Ze zei me ernstig:
-
-
Gebed tot onze beschermengel
Terug op zijn kamer heeft Mgr. Calvet dan een prachtig gebed opgeschreven (in het Latijn, maar hier geven we de vertaling) :
Heilige engel van God,
broeder en vriend,
beschermer van mijn lichaam en mijn ziel,
innig bid en smeek ik u:
weer van mij alle gevaar en verleiding;
ontvlam in mij liefde voor de heilige Drie-
Die mij aan u toevertrouwde;
en leid mij op de weg van het heil
tot het eeuwige leven.
Uit een conferentie van Johannes Wagner
“Het feit dat de moderne mens, en zelfs de christen, zich niet meer of niet meer volkomen bewust is van het bestaan en de macht van de engelen, kan hun bestaan niet teniet doen en ook geen eind maken aan hun macht.
Integendeel, die onwetendheid verarmt de menselijke geest, stompt zijn scherpte juist af. Zij stelt hem aan grote gevaren bloot en berooft hem van een machtige hulp …
De atoomenergie bestond vanaf het begin van de stoffelijke wereld, lang voordat de mens het bestaan ervan vermoedde. Zo bestaan ook de engelen vanaf het begin van de schepping van de geestelijke wereld. En zij zullen altijd blijven bestaan, al zou de mensheid miljoenen jaren lang hun bestaan niet kennen.”
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
GEESTELIJKE WERKEN VAN BARMHARTIGHEID
Geestelijke werken van barmhartigheid
We hebben in vorig nummer in een noot de 7 lichamelijke werken van barmhartigheid vermeld: Zieken bezoeken -
“Minder bekend is dat er ook 7 geestelijke werken van barmhartigheid zijn. Ook zij kunnen een hulp zijn in ons dagelijks christelijk leven en om te groeien naar het beeld van Christus. De geestelijke werken van barmhartigheid vinden hun wortels in de Bijbel. Het waren de grote kerkvaders, Origines (in de 2de-
Onwetenden onderrichten
Twijfelaars goede raad geven
Bedroefden troosten
Zondaars vermanen
Lastigen verdragen
Beledigingen vergeven
Voor iedereen bidden -
EINDE VAN DIT ARTIKEL
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT
Kerkvervolgingen
Nazi-
Chinese staatskerk
China geeft ons iets speciaals te zien. Ze hebben daar een eigen patriottische kerk opgericht, waar de staat een serieuze vinger in de pap heeft… Er was wel een soort overeenkomst met Rome dat Rome kon kiezen uit 4 bisschopskandidaten die Peking voorstelde… Maar soms kon Rome daar gewoon geen geschikte kandidaat tussen ontdekken… Zo zit men daar natuurlijk met een schismatieke kerk, een kerk die niet in eenheid is met Rome en de paus.
China wil immers binnen zijn grenzen geen instantie die ook binnen het land een zekere invloed zou hebben. China wil niet weten van een supranationale kerk, wil niet dat de paus zijn invloed zou doen gelden op Chinese staatsburgers en hun zou kunnen voorschrijven wat zij te doen en te laten hebben. Dat is immers aanslag op de nationale hegemonie!
L’Empereur
Maar ik wou het hier even hebben over Napoleon hebben. De grote Napoleon. Napoleon de Grote, de keizer. Waaraan we zoveel te danken hebben aan wetsprincipes en de organisatie binnen een staat. Én vooral veel leed binnen Europa en daarbuiten (is hij ook niet met een Egyptische obelisk gaan lopen of heeft een gereanimeerde Toetankhamon hem die eventueel cadeau gedaan?). Zo’n man met ongeremde territoriale en andere ambities op alle gebied…
De Kerk als voetmat
Deze Napoleon, die zichzelf tot keizer kroonde (je moet maar durven!) trad in het spoor van vroegere Franse koningen (denk maar aan Philippe le Bel – Filips de Schone) en annexeerde o.m. Vlaanderen. Bovendien -
Organieke artikelen
Napoleon kon de paus bewegen tot het sluiten van een concordaat, wat geven en wat nemen. Okay, maar onmiddellijk kleeft hij er de organieke artikelen nog bij. En die waren niet om mee te lachen. Maar dat laatste was eigenlijk een stap te ver. Dat concordaat, dat konden de meeste bisschoppen en priesters nog wel aanvaarden, de paus had dat immers bekrachtigd, maar die organieke artikelen, dat was andere koek. Priesters moesten een ‘eed van haat’ tegen het koningschap afleggen, ze moesten de catechismus van Napoleon aan hun gelovigen aanleren (met een paar stompzinnige vragen rond het respect voor het staatsgezag), de pastoors moesten na de zondagsmis een gebed zingen voor Napoleon (Domine, Fac…).
Verwarring
Velen konden een en ander niet overeen brengen met hun geweten en hun politieke (anti-
Treurig lot voor trouwe seminaristen
Napoleon had nog maar eens een nieuwe bisschop aangesteld voor Gent (nadat Mgr. de Broglie zich voor de 2de maal zijn ontslag had laten afpersen). Wanneer de nieuwe bisschop, Jean-
De gevolgen waren ronduit verschrikkelijk. Op korte tijd zullen in de strafkolonies (vooral in Wezel) 49 seminaristen sterven “in de gruwelijkste omstandigheden, die ons herinneren aan de concentratiekampen die we gedurende en na deze oorlog (W.O. II) hebben gekend”.
Despoten zijn allen aan elkaar gewaagd
We mogen zeggen dat de Napoleontische regering “aan de kerk het recht liet om te lijden, niet om zich te beklagen, dat ze haar had teruggeplaatst op haar troon, maar dan om haar te kronen met een doornenkroon.” Onze teergeliefde en tot op vandaag door velen bewonderde “empereur Napoléon Bonaparte” duldde geen dwarsliggers voor zijn imperialistische en expansionistische dromen. Wat een gelijkenis met de kerkvervolging in Sovjet-
EINDE VAN DIT ARTIKEL
EINDE VAN DIT NUMMER
TERUG NAAR TOP TERUG NAAR INHOUDSOVERZICHT